به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، دومین روز از نشست تخصصی با میزگردی تحت عنوان “وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت های اثرگذار” با حضور آقایان: دکتر علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر محمدعلی خواجه پیری و ولی یاراحمدی از کارشناسان و فعالان قرآنی کشور به کار خود پایان داد که خلاصه مباحث مطروحه به شرح زیر است:

ابلاغ و تبلیغ قرآن و پیام های سرنوشت ساز آن در جمهوری اسلامی ایران، همواره مورد توصیه و دستور اکید بنیان‌گذار راحل (ره) و رهبری معظّم انقلاب (حفظه الله تعالی) بوده است.

ترویج فرهنگ قرآن خوانی در بین اقشار مختلف مردم، مستلزم اقبال مسئولان و برنامه ریزان ارشد نظام اسلامی، و به تبع آن، ادارات و نهادهای متبوعه، به مقوله «تلاوت قرآن» می باشد.

تلاوت قرآن، یک منظومه چند بُعدی و متشکّل از: قرائت نیکوی الفاظ، فهم و ادراک معانی و عمل به دستورات و تعالیم قرآنی بوده و بر این اساس، تمامی ارکان نظام و وزارت خانه ها، سازمان ها، ادارات و نهادهای کشوری و لشکری را درگیر نموده و ابعاد گوناگون آن، از مخاطبان خود به فراخور وظایف ابلاغی هر دستگاه مطالبه گری می کند.

این که بعد از گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، کدام یک از اضلاع منظومه مقدس تلاوت قرآن، محقق گردیده و به چه میزان؟ کاوش دقیق علمی ـ میدانیِ وسیعی می طلبد.

آن چه انتظار می رفت، عبارت است از:

تبیین وظایف مستقیم و عملکرد مراکز، سازمان ها، ادارات و نهادهای مزیّن به نام شریف قرآن، که اساساً تشکیل و شکل‌گیری آن ها جهت ساماندهی امر «قرائت و تلاوت قرآن کریم» می باشد؛ مراکزی چون شورای عالی قرآن، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، سازمان دارالقرآن الکریم و از این قبیل.

اگرچه در این میزگرد مطالب ارزشمندی مطرح شد، اما غالباً خارج از موضوع بود.

به اشتراک بگذارید : | | |