مقاله «تحلیل و ارائه راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم»، پژوهش در حوزه قرائت قرآن را امری ضروری محسوب می‌کند و در مسیر انعکاس گوشه‏‌ای از کاستی‌‏های موجود در قرائت‌‏آموزی قدم برداشته است و تلاش دارد با تأکید بر لزوم احیای قرائت‏‌آموزی عمومی، به تعیین موازین ضروری برای نوافل قرائت در آموزش عمومی قرآن بپردازد.

به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، شورا به منظور ارتقای سطح کیفی تلاوت قرآن کریم، مطالب پژوهشی و آموزشی متعددی را از محققان و صاحب‌نظران این حوزه در قالب مقاله و طی نشست‌های تخصصی هرساله خود، جمع‌آوری و در قالب کتاب با عنوان «سالنامه پژوهشی نبأ» منتشر می‌کند. شورا به منظور استفاده علاقه‌مندان از این مطالب به انتشار آن اقدام کرده است و هر هفته شاهد انتشار یکی از مقالات خواهید بود.

اولین شماره سالنامه پژوهشی نبأ در شش سرفصل، از جمله «مبانی و اصول آموزش قرآن (دو مقاله)»، «آموزش عمومی قرآن (یک مقاله)»، «آموزش قرآن در آموزش و پرورش (دو مقاله)»، «سنت اقراء (دو مقاله)»، «ارتباط نگارش و آموزش قرآن (دو مقاله)» و «ارتباط مسابقات و آموزش قرآن(یک مقاله)» تهیه شده است که در ادامه به معرفی سومین مقاله با عنوان «تحلیل و ارائه راه‌کارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم» به قلم سیدامین میرزایی می‌پردازیم.

مقاله «تحلیل و ارائه راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم»، دروازه قرآن و مبدأ تدبر در آن را آشنایی با ظاهر این کتاب آسمانی و قرائت متن آن می‌داند و پژوهش در حوزه قرائت قرآن را امری ضروری محسوب می‌کند. این مقاله ضمن آن‏ که به‌نوبه خود، این ضرورت را پاسخ گفته، در مسیر انعکاس گوشه‏‌ای از کاستی‌‏های موجود در قرائت‌‏آموزی قرآن قدم برداشته است و تلاش دارد با تأکید بر لزوم احیای قرائت‏‌آموزی عمومی، به تعیین موازین ضروری برای نوافل قرائت در آموزش عمومی قرآن بپردازد.

نگارنده در این مقاله به منظور تأمین این هدف، نگاهی به شیوه مشافه‌ه‏ای اقراء داشته، و از این رهگذر، مهم‏ترین سبک آموزش قرائت قرآن کریم در تاریخ را مورد اشاره قرار داده است. سپس سبک‏‌های قدیم و جدید آموزش قرائت قرآن نظیر «سبک‏ مکتب‏‌خانه‌‏ای»، «قرائت‌‏آموزی عمومی»، «قرائت‌‏آموزی ممزوج»، «قرائت‌‏آموزی کودکانه» را بررسی و واکاوی برخی از نقاط قوت و ضعف آن‏ها را در کانون توجه قرار داده است.

همچنین به بررسی عناصر محتوایی مورد استفاده در سبک‌‏های جدید آموزش قرائت، پرداخته و ضمن آسیب‏‌شناسی آمیختگی نوافل قرائت با محتوای آموزش عمومی قرآن، بستری را برای چاره‏‌اندیشی در تعیین موازین لازم از نوافل قرائت در آموزش قرآن، و ارائه راه‏کار‌های پنج‌گانه آموزش شنیداری، زیباخوانی کم‏‌پیرایه، علامت‌‏گذاری مناسب، تعیین موازین نوافل و تربیت مربی آموزش عمومی قرآن برای ایجاد رونق در قرائت‏‌آموزی عمومی را ارائه کرده است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: آموزش قرآن کریم در جهان اسلام ضمن آن‏ که وجه کاملی از فعالیت‌‏های مربوط به یاددهی -‏ یادگیری را داراست و از بستر‌های حرفه‏‌ای آموزش بهره می‌‏برد، اساسا خود دارای مکتب ویژه و منحصربه‌‏فردی در آموزش است؛ زیرا این کتاب آسمانی در بدو نزول، عنایت کامل خود به یادگیری را با نشانه‌‏ گرفتن مفهوم «خواندن و نوشتن»، آشکار نموده و نخست در سوره «علق» و پس از آن در سوره «قلم» اهمیت این دو جزء جدایی‌‏ناپذیر را برای بشر بازگو کرده است.

این مقاله تاکید دارد که، تاریخ غنی و کهن اسلام، شیوه‏‌های مختلفی را در زمینه آموزش عمومی قرائت قرآن تجربه کرده است. هر چند تحلیل کافی و کامل این شیوه‌‏ها، نیازمند تحریر نوشتار جداگانه‌‏ای است، اما به اختصار می‌‏توان دریچه‌‏ای بر روش‌‏های قدیمی و شیوه‏‌های کارآمد آموزش قرآن، به‌ویژه در کشورمان گشود و نگاه دوباره‏‌ای به فعالیت‌‏های سازمان‌‏یافته آموزشی در گذشته داشت.

در بخش دیگری از این مقاله با معرفی روش‌های آموزش قرائت قرآن آمده است: شیوه مشافهه‌‏ای اقراء، یا روش «گفتاری – ‏شنیداری» در آموزش قرآن کریم، نخستین روش تعلیمی برای یادگیری قرائت این کتاب آسمانی است که هم‏زمان با نزول آیات کریمه وحی، موجودیت یافت. «اسماع»، «استماع» و «اتباع»، مراحل سه‌‏گانه «اِقراء» بودند. «معلم، همراه با تأنی و كلمه ‏به‌‏ كلمه، آيات را به صورتی روشن و با صدایی گويا و رسا بر متعلم قرائت می‌كرد، و متعلم پس از «انصات» همراه با گوش‌‏فرا دادن به هر فراز قرآنی، آن را تكرار می‌كرد.» این شیوه، علاوه بر آن‏ که کارکرد آموزشی خود را به نحو مطلوبی در میان نومسلمانان ایفا می‏‌کرد، روش کارآمدی نیز برای حفظ و تثبیت آیات در ذهن قاریان، و پیشگیری از تغییر ساختار کلامی قرآن به‏‌شمار می‌‏رفت.

نگارنده مقاله «تحلیل و ارائه راه‌کارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم» در بخش دیگری به سبک‌‏های قدیمی آموزش قرائت قرآن و واکاوی نقاط قوت و ضعف آن‏ها نیز اشاره دارد و معتقد است: تکوین تدریجی نظامی مشخص برای آموزش قرآن، پیدایش سبک‏‌هایی را نیز در این زمینه رقم زد. نقش برخی از این سبک‌‏ها در قرآن‌‏آموزی عمومی، ‏چنان درخشان بوده است که هنوز هم می‏‌توان نتایج حاصل از آن‏ها را بیش و کم در نسل پیش‏کسوت نظاره کرد، یا ثمره‏‌های علمی آن‏ها را در پیدایش شیوه‏‌های متاخر آموزشی مؤثر دانست.

راه‏کار‌های عملی برای ایجاد رونق در قرائت‌‏آموزی عمومی یکی دیر از عناوین مهم این مقاله است که در این بخش، ضمن جمع‏‌بندی راه‏کار‌های عملی رونق‏‌آفرینی در قرائت‏‌آموزی عمومی، نویسنده معیار‌هایی برای این میزان را ترسیم می‌‏کند. با این توضیح که این معیار‌ها یا راه‏کار‌ها در شرایط متفاوت، قابل‏ تعدیل یا افزایش‏‌اند.

در پایان این مقاله ضمن جمع‌بندی آمده است: مادامی که به عنوان یک تفکر راهبردی و غالب در مسیر تسهیل یادگیری قرآن و قرائت آن قدم برداریم، باید بدانیم که تخصص‌‏محوری صرف و غفلت از آموزش عمومی قرآن، نه‌‏تنها امتیاز و فرصت به‌‏شمار نمی‏‌رود، بلکه به‌‏منزله محدودکردن دایره آموزش، به طالبان محتوای تخصصی و از دست دادن طیف وسیعی از مخاطبان قرآنی نیازمند به قرائت‌‏آموزی عمومی قلمداد می‏‌شود.

 

دریافت مقاله «تحلیل و ارائه راهکارهای رونق آموزش عمومی قرآن کریم»

دسته بندی : شورا , ویژه
به اشتراک بگذارید : | | |