به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، امروز چهارشنبه ۶ دی ماه از ساعت ١۴:٣٠ با تلاوت سیدمحمد حسینی پور، نفر اول مسابقات سراسری قرآن کریم در سال ١۴٠٢، در مجتمع امام خمینی، حسینیه الزهراء (س) آغاز شد.
در این مراسم، محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن گغت: در هجدهمین نشست تخصصی که طی سه روز برگزار می‌شود، موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: اساساً فن تلاوت، هنر تلاوت و قرائت آهنگین و هنری قرآن، به مقصد تاثیر گذاری بر مخاطب و مستمع، مورد
استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد و اگر این اثرگذاری محقق نشود هدف این هنر مقدس به سرانجام نخواهد رسید.
در همین موضوع، رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات کارشناسانه و ارزنده ای در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال بیان فرمودند و شاخصه ها و شگردهای اثرگذاری تلاوت را برشمردند.
با توجه به اهمیت این مقوله، آن را در دستور کار نشست هجدهم قرار دادیم.
میرزاجانی افزود: از چند ماه گذشته فراخوانی را منتشر کردیم که در پی آن تعدادی از پژوهشگران قرآنی در این فراخوان شرکت کردند و مقالات و مطالب علمی خودشان را ارسال نمودند. به تعدادی از صاحب نظران و اساتید قرآنی هم سفارش مقاله دادیم.
در نشست امسال، ١۴ مقاله علمی و تخصصی در شقوق مختلف موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب ارائه خواهد شد. همچنین دو میزگرد تحلیلی با موضوع “نقد و بررسی اقدامات صدا و سیما در مقوله تاثیرگذاری تلاوت بر مردم” و همچنین “وظایف مراکز و نهادهای مسئول در فراهم کردن زمینه ارائه تلاوت‌های اثرگذار”، با حضور مدیران ارشد قرآنی کشور و مدیران رسانه ملی برگزار خواهد شد.
در نشست هجدهم سه سخنرانی توسط حجت الاسلام قمی حجت الاسلام خاموشی و حسن رحیم‌پور ازغدی پیش‌بینی شده است.
معاون شورای عالی قرآن گفت: در حاشیه این نشست، تلاوت‌های زیبایی توسط قاریان ممتاز کشور اجرا خواهد شد. ۴ اثر و تالیف پژوهشی جدید هم رونمایی خواهد گردید.
میرزاجانی اذعان کرد: در این نشست‌ها که از سال ۱۳۸۲ آغاز شده، به دنبال فرهنگسازی، ذائقه سازی و جریان سازی هستیم. معتقدیم اگر این اتفاق بیفتد مسیر برای تحقق اهدافی که در هر نشست پیش بینی می‌کنیم هموار خواهد شد. در عین حال اعتقاد داریم خروجی کارشناسی این همایش‌ها می‌بایست در مقام عمل و اجرا هم ظهور و بروز و نمود عینی پیدا کند.
وی گفت: ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که به حمدالله جریان حرفه‌ای تلاوت در کشور ما رشد بسیار چشمگیری داشته و سطح فنی تلاوت در ایران اسلامی به قولی در قله و در رتبه اول دنیا و به قولی همپایه و همسان کشور مصر در قله قرار دارد. البته در این تحلیل، حساب قراء بزرگ و متقدم مصری جداست و منظور وضعیت فعلی است. این موفقیتی که به دست آمده پس از تعلق لطف الهی مرهون حمایت‌های بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب اسلامی و تلاش‌های خالصانه اساتید و قاریان عزیز ماست. در این زمینه، نهادهایی که مسئولیت دارند، لازم است پشتیبانی شایسته‌تری نسبت به جریان حرفه‌ای تلاوت به عمل آورند.
میرزاجانی در پایان از مشارکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری شبکه قرآن و معارف سیما، رادیو قرآن و اصحاب رسانه از جمله خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) قدردانی کرد.
در ادامه مراسم افتتاحیه، فرازهایی از سخنرانان رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع اثرگذاری تلاوت بر مخاطب پخش شد.

در ادامه این برنامه ، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با تأکید بر اینکه باید فعالیتی را در جامعه انجام دهیم که حس اینکه مفاهیم قرآنی در جامعه منتقل شده و خدا با مردم صحبت می‌کند و باب فهم عمومی از قرآن باز شود و رواج پیدا کند، گفت: بایستی نکات تدبیری و تفسیری در تلاوت به هنرمندانه‌ترین روش فراگیر شود و از جزءخوانی‌های ماه مبارک گرفته تا مجالس عمومی، باید این امر لحاظ شود. این فعالیت جلوه‌ای از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که قرآن تنها فقط واژگان نیست بلکه نحوه قرائت، تلاوت و نحوه اثرپذیری را مورد تأکید قرار داده‌اند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: اراده ملی باید در محور قرار دادن قرآن مورد تأکید باشد تا درمان آلام جامعه با این اعتنای همه‌جانبه اثر داشته باشد و امیدواریم تجلیات و برکات اهتمام در این جلسه با ماه مبارک رمضان شاهد باشیم. این اهتمام نیرومند را در شکوه مسابقات قرآن شاهد بودیم و امیدواریم در ماه رمضان پیش رو بتوانیم از بهترین فرصت‌ها نهایت استفاده کنیم.
بزرگداشت اساتید مرحوم قرآن در یک سال اخیر، با پخش کلیپ تصویری، بخش دیگر افتتاحیه بود.
بنابر این گزارش، رونمایی از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «بیانات مقام معظم رهبری پیرامون قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی» و همچنین «مجموعه مقالات و سخنرانی‌های هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم با موضوع مهندسی تلاوت»، پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.
پس از پایان افتتاحیه، بخش‌ تخصصی نشست، آغاز به کار نمود.
لازم به ذکر است مراسم افتتاحیه به قدرت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن، همچنین از خبرگزاری تسنیم و صفحه مجازی شورای عالی قرآن پخش شد.

به اشتراک بگذارید : | | |