به گزارش حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، آخرین روز نشست تخصصی هفدهم با تلاوت حبیب صداقت آغاز گردید و در ادامه طاهره نایبی موحد به ارائه مقاله خود با عنوان نقش تصویرگری، القاء معنا و احساس در مهندسی تلاوت پرداخت.
خلاصه مقاله ارائه شده به شرح زیر است:
یکی از آداب باطنی قرآن کریم آن است که دل خواننده قرآن، با توجه به آیاتی که تلاوت می‏شود، متأثر گردد و در هنگام تلاوت آیات، بر حسب معنای هر آیه، حالات متفاوتی از قبیل خوف، حُزن، شادی، بَهجت، بیم، امید و… برای او حاصل شود. مقصود کلی از تلاوت قرآن، حصول همین حالات است که در دل پدید آید تا مقدمه‏ای برای عمل به قرآن و در نهایت میل به سعادت دنیوی و اخروی شود.
قاری قرآن علاوه براین، می‏بایست به گونه‏ای به تلاوت بپردازد، که این حالات را به مخاطب القاء کند.
از آن‌جا که قرآن کریم در حروف، کلمات و جملات آهنگین خود دارای اعجاز بیانی و تأثیری می‏باشد، قاریان با استفاده از این موضوع، باید در تلاوت خود به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مهندسی داشته باشند که ضمن بهره‏گیری هنرمندانه از قالب‏های صوتی و لحنی مناسب، آیات را برای مخاطب تجسیم و تصویرگری نمایند تا معنای آیات به مخاطبان القاء گردد.
در این پژوهش برآنیم تا ضمن توضیح مختصر در مورد اعجاز بیانی و تأثیری، به کشف ارتباط و نیز نقش آن در مهندسی تلاوت و تصویرگری آیات و القای معانی آن به مخاطبان بپردازیم.

دسته بندی : شورا , نشست تخصصی 1401
به اشتراک بگذارید : | | |