به گزارش حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، در ادامه برنامههای روز اول نشست تخصصی هفدهم، میزگردی با موضوع تلاوت قاریان تراز و نقش آن در مفهومشناسی مهندسی تلاوت با حضور غلامرضا شاهمیوه، محمود لطفینیا و قاسم رضیعی تشکیل گردید.
گزیده مباحث این میزگزد به این شرح است:
آنچه مسلّم است قرّاء مشهور و تراز اول جهان اسلام در کشور مصر، به عنوان مهد تلاوت هنری قرآن کریم، با توجه به شخصیت و شأنیت فردی ـ اجتماعی، موقعیت تاریخی ـ جغرافیایی، ابداع فکری- ذوقی و قابلیتهای صوتی ـ لحنی و ادراک و فهم معانی آیات، قابل طبقه بندی از حیث شیوه و سیاق اداء و اجرای قرائت آهنگین قرآن کریم میباشند.
در رابطه با مبحث مهندسی تلاوت پیش ازهرچیز باید توجه داشت که مرحله ای قبل از هرنوع مهندسی وجود دارد که به آن طرح یا نقشه گفته میشود.
اساساً هرنوع مهندسی براساس یک طرح اولیه شکل میگیرد و در موضوع تلاوت قرآن نیز اینچنین است که هرقاری باتوجه به نقشه اولیه، مدل خوانش خود را تعیین میکند.
ازآنجا که دربین قاریان بزرگ صاحب سبک یا مکتب -که اکثر قاریان ایرانی در بدو امر به نوعی از آنها تقلید کرده اند- اصولاً چهار مشرب اصلی وجود دارد:
۱- ردیف محوری مانند عبدالباسط، منشاوی، محمود علی البنا
۲- معنا محوری مانند عبدالفتاح شعشاعی
۳- تعادلی (نغمه ومعنا به طور یکسان) مانند مصطفی اسماعیل و شحات انور
۴- تلقایی( بداهه محوری)
براساس نوع تقلید از هرکدام ازاین مشربها، قاری میتواند طراحی و بهدنبال آن مهندسیهای متفاوتی داشته باشد. اما تمام مطلب این نیست و او باید ابزارهای موردنیاز خود را نیز دراختیار داشته باشد که ازجمله مهمترین آنها توانمدیهای صوتی وی و امکاناتی است که سبک مورد تبعیت وی در اختیار او قرار میدهد.
بنابراین کسی که بخواهد تلاوتی معنا محور داشته باشد، لاجرم باید از الگوی مناسبی مانند عبدالفتاح شعشاعی (برمبنای ویژگیهای صوتی) خود تبعیت کند؛ زیرا با الگوهایی همچون عبدالباسط ومنشاوی این امکان برای وی بسیار کمتر است. علاوه براین همانطور که در معماری یک بنا دونوع رویکرد اصلی برای طراحی وجود دارد؛ یعنی طراحی براساس ایده یا کانسپت و طراحی براساس کاربری، میتوان در تلاوت قرآن نیز مبتنی بر این رویکردها دونوع طراحی مختلف متصور بود:
اول- طراحی براساس مشرب وطرز نگرش قاری(کانسپت)
دوم- طراحی براساس موقعیت(کاربری)
تلاوتهایی که بهطور معمول، سلیقه و مشرب لحنی یک قاری در آنها متجلّی است، ازنوع اول و تلاوتهایی که در موقعیتهای خاص مانند مناسبتها، مسابقات و… انجام می شود، ازنوع دوم است.