به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، پایان بخش هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی با موضوع “جایگاه مساجد، محافل عمومی و مسابقات در اثرگذاری تلاوت” رقم خورد.
خلاصه سخنرانی ایشان به شرح زیر است:
مؤلفه‌های گوناگونی در اثرگذاری تلاوت بر مخاطب ایفای نقش می‌نمایند، که برخی از آن‌ها ظاهری(بیرونی) و برخی دیگر باطنی(درونی) است؛ برخی از آن‌ها به قاری قرآن مربوط است، بعضی به مستمع و بعضی هم به عوامل دیگری، اعم از زمان و مکان.
آن‌چه که این مقاله، بالإصاله متکفّل بیان آن است، جایگاه مساجد، محافل و مسابقات در اثرگذاری تلاوت می‌باشد.
در این نوشتار، از سویی تأثیرات مکان مناسب بر تلاوت و از سوی دیگر اثرگذاری عواملی مانند آن‌چه در برگزاری رویدادهایی همچون محفل و مسابقه بر روی مخاطب اثر می‌گذارد، بررسی می‌شود.
در بخش اول مقاله که بررسی جایگاه مسجد در اثرگذاری تلاوت است، به تأثیرگذاری مکان و فضا و مؤلفه‌های مرتبط با آن اشاره شده است.
یکی از محوری‌ترین عوامل در این بخش، نقش امام جماعت است که با دعوت از نمازگزاران و تشویق آن‌ها به حضور در مراسم تلاوت قرآن و نیز تأکید بر توجه به معانی آیات، مؤثر شمرده می‌شود.
مؤلفه‌های دیگری چون انتخاب زمان مناسب، مدت تلاوت، قرائت‌های اذان‌گاهی و انتخاب آیات مناسب و حتی فضاسازی، از جمله عوامل مؤثر در استقبال مخاطب و اثرگذاری تلاوت خواهد بود.
در ادامه این بخش، به الزاماتی که باید قاری قرآن در خصوص تلاوت مؤثر در مسجد بدان توجه داشته باشد، اشاره شده است.
در بخش دوم، رویدادهایی نظیر برگزاری محافل در اماکن عمومی مورد بررسی قرار گرفته است، که البته لازم است تغییرات بنیادین یافته و با شیوه برگزاری محفل موضوعی و مناسبتی و توجه ویژه به ذائقه مخاطب و ایجاد جذّابیت و الگوگیری از محافل موفق، روح تازه‌ای در آن دمیده شود.
در بخش سوم، به رویداد مهم مسابقات قرآنی در سطوح و مناسبت‌های مختلف و راه‌کار اثرگذاری آن، پرداخته شده است؛ راهکارهایی چون محتوامحوری، برگزاری مسابقه با رویکرد تلاوت مؤثر و بررسی رأی مردمی به تلاوت‌های اثرگذار.

به اشتراک بگذارید : | | |