به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، مراسم افتتاحیه «پانزدهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم»، «هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز» و «یازدهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در امامزادگان ۷۲ تن شهر ساروق، از توابع شهرستان اراک استان مرکزی با حضور آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله واحدی، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان مرکزی و جمعی از مسئولان و مدیران کشوری و لشکری استان مرکزی و همچنین ۱۰۰ نفر از پیشکسوتان، اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن برگزار شد.

ورود کاروان پیشکسوتان، اساتید، قاریان و حافظان ممتاز قرآن به شهر ساروق با استقبال مردم مؤمن و خونگرم این شهر همراه بود. سپس قاریان و حافظان ممتاز قرآن برای ادای احترام به مقام شامخ شهدا به سمت گلزار شهدای ساروق حرکت کردند و با نثار گل و قرائت فاتحه به سمت مقبره‌های امام‌زادگان ۷۲ تن و محل برگزاری مراسم افتتاحیه رهسپار شدند.

این مراسم که می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آن هم در شهر ساروق نام برد با تلاوت آیاتی از سوره ملک با صدای محمدرضا اکبری، قاری ممتاز استان مرکزی آغاز شد.

نخستین سخنران این مراسم حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی بود که با اشاره به جریان حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی در این مکان مقدس اظهار کرد: اتفاقی که برای کربلایی کاظم کریمی ساروقی رخ داد، می‌توان به‌عنوان معجزه قرن یاد کرد، چراکه او مردی بی‌سواد بود و با عنایت حضرت حق در این مکان مقدس حافظ کلام وحی شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی به اهمیت برگزاری فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی کشوری در شهر‌های کوچک و استان‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: اداره اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در این راستا گام‌های اساسی برداشته است و محافل قرآنی متنوعی را در زمان‌ها و مکان‌های مختلف برگزار می‌کند به عنوان مثال در ایام ماه مبارک رمضان برنامه جزخوانی قرآن هر روز به‌صورت زنده و مستقیم از شبکه قرآن و شبکه استانی آفتاب با محوریت بقاع متبرکه برگزار می‌شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه قرآنی ماه مبارک رمضان روزانه در یکی از روستا‌های استان مرکزی با حضور اهالی روستا، قاریان و حافظان قرآن کریم و مسئولان استانی و شهرستان در جوار بقعه متبرکه آن روستا برگزار می‌شد، ادامه داد: این برنامه موجب شد تا فعالیت‌های قرآنی به این مکان سمت و سو داده شود، لذا امامزادگان ۷۲ تن ساروق نیز به لحاظ معنوی، ظرفیت میزبانی و جذب فعالیت‌های قرآنی در عرصه بین‌الملل را دارند و شاهدیم که اولین تجمع خاص قرآنیان و فعالان قرآنی کل کشور امروز در این مکان برگزار شد.

واحدی ادامه داد: در هیچ کجای جهان مانند این مکان مقدس و شبیه به کربلایی کاظم ساروقی به عنوان معجزه قرآنی وجود ندارد؛ لذا بایستی از ظرفیت و بستر این مکان چه به لحاظ فیزیکی و عمرانی و چه برنامه‌های نرم‌افزاری حمایت شود تا امامزادگان ۷۲ تن ساروق به پایگاه بین‌المللی قرآن کریم تبدیل شوند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا صوت زیبای قرآن کریم از این مکان به گوش جهانیان برسد، گفت: معجزه کربلایی کاظم کریمی ساروقی باید به همگان معرفی شود و انتظار می‌رود قاریان و فعالان قرآنی در هر محفل و مجلسی که حضور دارند آن را تبیلغ کنند تا امامزادگان ۷۲ تن ساروق به مکان رفت و آمد فعالان قرآنی کشور تبدیل و زمینه حضور فعالان قرآنی و بین‌المللی در این مکان با کارکرد گردشگری، زیارتی و قرآنی فراهم شود.

پس از این سخنان محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن در این مراسم به ارائه گزارشی از دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم و دوره ارتقای دعاخوانان ممتاز اشاره و طی سخنان کوتاهی دوره آموزش عالی قرآن ویژه قاریان ممتاز و بین‌المللی جوان را به مثابه تشکیل تیم ملی قاریان جمهوری اسلامی ایران دانست که طی سال جاری راه‌اندازی می‌شود و گفت: برگزاری دوره جدید این طرح‌ها بهانه‌ای شد تا در شورای عالی قرآن و مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نقطه عزیمت این برنامه‌ها را در سال جدید در این مکان مقدس قرار دهیم تا هرچه بیشتر پر ثمر باشد.

وی افزود: با توجه به تعامل تنگاتنگی که بین شورای عالی قرآن و مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفته است، برنامه‌های قرآنی متنوعی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بنا داریم این فعالیت‌ها را به صورت دوره‌ای در استان‌ها برگزار کنیم. در این برنامه دو هدف دنبال می‌شود، ابتدا آشنایی اساتید با اماکن مقدس و زیارت امامزادگان و هدف دیگر ایجاد محافل پرشور قرآنی در استان‌هاست.

وی گفت: رمز اصلی توفیق در فعالیت‌های قرآنی کشور در کنار هم قرار گرفتن و هم‌افزایی همه فعالیت‌های قرآنی است تا بتوانیم با توان و شتاب بیشتری در مسیر ترویج کلام الهی در جامعه انسانی حرکت کنیم.

سخنران بعدی این مراسم آیت‌الله دری نجف‌آبادی بود که وی نیز ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور جمع کثیری از جامعه قرآنی به شهر ساروق، به حدیثی از امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند: «اَلْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ اَلْعَامِلُ بِهِ مَعَ اَلسَّفَرَةِ اَلْکِرَامِ اَلْبَرَرَةِ»، حافظ قرآن که به آن عمل کند، همراه فرشتگان پیغام‌آور ارجمند و نیکوکار است.

وی با تاکید بر انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در نقاط مختلف به‌ویژه روستا‌ها و مناطق کم‌برخوردار افزود: اینکه فعالیت‌های قرآنی را تنها در تهران متمرکز نمی‌کنید و به شهر‌ها و شهرستان‌ها می‌آورید، برکات بسیاری دارد که به جای خود اثرگذار خواهد بود و در شرایط فعلی حضور شما و اینگونه اقدامات معنی‌دار و ارزشمند است و نقشه‌های شیطان را خنثی و نقاط ضعف ما را جبران می‌کند.

بعد از این سخنان مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان با تلاوتش، حال و هوای این مراسم را تغییر داد. تلاوت بعدی این مراسم نیز با احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بین المللی قرآن کریم همراه بود.

سخنران دیگر این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر کریمی، مدیر مؤسسه کربلایی کاظم کریمی ساروقی و نوه ایشان بود که وی نیز طی سخنانی گفت: قطعا کربلایی کاظم میزبان اصلی این مراسم است و به خود می‌بالیم که مورد عنایت این بزرگوار قرار گرفتیم و امیدواریم حیات و ممات ما نیز رنگ و بوی قرآن و اهل بیت (ع) داشته باشد.

وی طی سخنان کوتاهی به زندگی و شخصیت کربلایی کاظم ساروقی اشاره کرد و گفت: امیدواریم مسئولان ما بیش از این به ذکر نام و الگوسازی از این معجزه قرن اهتمام داشته باشند. چنین شخصیتی که مورد تأیید و تکریم علمای برجسته عصر خود می‌شود، بایستی در جایگاه به مراتب شایسته‌تری در فضای قرآنی کشور قرار گیرد.

مدیر مؤسسه کربلایی کاظم کریمی ساروقی با بیان اینکه می‌توان سیره و زندگانی چنین شخصیت‌هایی را به عنوان الگو در اختیار نسل جدید قرار داد، گفت: برای آینده روشن و رشد و تعالی، تربیت و آموزش فرزندانمان باید تلاش کنیم، فرزندآوری و تربیت فرزند از دستورات مورد تأکید دین اسلام است و تلاش ما این است که مؤلفه‌های هویت‌بخش این معجزه قرن را احیا کنیم و امیدواریم قدر این گوهر‌های تابان و نوابغ قرآنی را بدانیم.

حجت‌الاسلام ساروقی، از اعضای هیئت امنای امامزادگان ۷۲ تن نیز در بخشی از این مراسم و طی سخنان کوتاهی به برخی از کرامات این امام‌زادگان اشاره کرد.

حسن ختام و پایان‌بخش این مراسم نیز سخنان و دعای استاد سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور بود که وی نیز طی سخنانی بر جایگاه حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: آیا کربلایی کاظم یک استنثا بود؟ هر یک از ما از کودکی تا پیری می‌توانیم یک کربلایی کاظم باشیم پس نباید از خودمان نا امید شویم.

وی افزود: کربلایی کاظم در سن ۲۷ سالگی به این مقام رسید، پس ما نیز می‌توانیم به این جایگاه برسیم. اگر بخواهد، عنایتی شود، قطعاً خواهد شد؛ لذا اتفاقی که برای کربلایی کاظم رخ داده است، باید احیا کنیم و زنده نگه داریم وگرنه این حجت‌ها در تاریخ از بین می‌رود.

در پاسخ به آن کسانی که به ما می‌گویند قرآن می‌خوانید تا چه شود و بروید و به آن عمل کنید، باید گفت: پیامبر می‌خواند تا چه شود؟ آیا ایشان معنی قرآن را نمی‌دانست؟ آیا بهتر از همه عمل نمی‌کرد؟ یا ائمه معصومین (ع) برای چه قرآن را می‌خواندند؟ مگر آن‌ها قرآن ناطق نبودند؟ چه نیازی به تلاوت قرآن بوده است؟ این‌ها نشان می‌دهد در تلاوت قرآن چیزی است که حتی پیامبر (ص) بر آن مداومت داشت.

قدردانی از زهرا تلخابی، حافظ روشندل ۲۰ جزء قرآن کریم و حرکت به سمت شهر قم و زیارت مرقد مطهر بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه (ع) از بخش‌های دیگر این برنامه بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : شورا , عکس , ویژه
به اشتراک بگذارید : | | |