به نقل از حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن، آیین اختتامیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم جمعه هشتم دی‌ماه از ساعت ۱۹ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن رحیم‌پور ازغدی و جمعی از مدیران قرآنی، اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم در حسینیه الزهرا(س) مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدپارسا انگشتان از قاریان ممتاز کشور به تلاوت آیاتی از کلام وحی پرداخت.

بر این اساس حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در آیین اختتامیه نشست تخصصی هجدهم، ضمن تبریک و تسلیت شهادت شهید سیدرضی موسوی و ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: امروز بیش از دو هزار امام‌زاده شاخص از مجموع هشت هزار امام‌زاده در سراسر کشور وجود دارد که همگی آمادگی و قابلیت برگزاری کرسی‌های تلاوت را دارند، لذا از تمامی اساتید، قاریان و فعالان قرآنی و همچین افرادی که توان برگزاری محافل قرآنی دارند، تقاضا می‌کنیم با حضور خود در این مراکز به فعالیت قرآنی کشور اثربخشی مضاعفی ببخشند.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های تلاوت قطعا جریان تلاوت در کشور را تغییر خواهد داد افزود: می‌بایست این کار استمرار پیدا کند تا شاهد رونق کرسی‌های تلاوت در سراسر کشور باشیم. در مسابقات هم سعی بر این بوده که از همین ظرفیت استفاده کنیم. امسال وقتی مسابقات کشوری در خراسان شمالی برگزار شد با توجه به همین ظرفیت‌ها شاهد استقبال بی‌نظیر مردم از این مسابقات بودیم.

وی افزود: در این دوره از مسابقات بین‌المللی بیش از ۱۱۰ کشور اعلام حضور کرده‌اند و این باعث خواهد شد که یک دیپلماسی جدیدی از فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد و شاهد یک اتفاق مبارک در این عرصه خواهیم بود.

حجت‌الاسلام خاموشی در خصوص موضوع هجدهمین نشست تخصصی قاریان، استادان و حافظان قرآن کریم اظهار داشست: بعد از انقلاب اسلامی اتفاقی که در خصوص مفهوم تلاوت و جریان تلاوت در کشور رخ داده است، بسیار مبارک است. به این معنا که جهان مشاهده کرد جریان سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی ما بر پایه قرآن شکل گرفته است. دنیا این را باید بفهمد که همه سیاست‌های ما بر پایه قرآن شکل گرفته است.

خاموشی سخنان خود را با آیه ۲۱ سوره احزاب ادامه داد و گفت: خدای متعال در این سوره می‌فرماید: براى شما و آنهایى که امید به پروردگار و روز قیامت دارند و خدا را بسیار یاد مى‌کنند، رسول خدا مقتدایى نیکوست

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امروز  حاج قاسم معرف انقلاب اسلامی است و شاهدیم که در سایر کشور‌ها ایشان را از ما بیشتر می‌شناسند. او در نظام مقابله با ظلم ادبیات جدیدی را بین جهان رواج داد. امروز عکس سردار قاسم سلیمانی در آمریکای لاتین، کانادا، آمریکای مرکزی، آسیا و کشور‌های مختلف و یا در آفریقا زیاد نصب شده است و این یعنی حاج قاسم محوریت مردمی را در جهان فرماندهی می‌کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری امروز به دنبال «وَ الَّذینَ مَعَه» هستند و اینکه می‌فرمایند ما قاری و حافظ می‌خواهیم به این معنی است که یک انسان عامل به قرآن و عامل به مفهوم آن را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم سبک زندگی قرآنی در انقلاب اسلامی ایران زبان‌زد شود. امروز چالش‌های زیادی در جهان هستی وجود دارد که انقلاب اسلامی ما رقم زده است و جریان‌های جهانی را تغییر داده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با تاکید بر اینکه در بحث قرائت قرآن باید کار‌ی کنیم که، ولی فقیه ما احساس زیادی جمعیت قرآنی را در امت کند، گفت: شما قرآنیان باید لشکری درست کنید که مدافع آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد. هنر قرائت و تلاوت باید این‌طور باشد که مردم را با مفاهیم قرآن و آرمان‌های اسلامی و انقلاب گره بزند. انقلاب اسلامی این شعار را داد و حکومت را بنا کرد و ما باید در این مسیر موفق شویم.

وی با بیان اینکه تلاوت مؤثر قرآن انسان‌ها را صابر و اهل تحمل می‌کند، گفت: شما بایستی به گونه‌ای برای مخاطب خود تلاوت کنید که قوانین خدا برای او جدی شود. تلاش کنید که به او بفهمانید کمال و راه حق چیست. تلاش کنید تا وجود افراد را با قرآن گره بزنید، هر چند که تلاش زیادی را می‌خواهد، اما از شما قرآنیان برمی‌آید.

حجت الاسلام خاموشی خطاب به جامعه قرآنی کشور، اساتید و قاریان و حافظان ممتاز گفت: تربیت قرآنی را در کشور معنا کنید. تلاوت اثرگذار هم باید در این مسیر باشد. در این راه باید استقامت داشت. در تاریخ هر پیروزی که وجود داشته با استقامت بوده است؛ لذا تقاضا می‌کنم قرائت تأثیرگذار را با هدف تربیت قرآنی و انسانی انجام دهید، چراکه ما در تربیت قرآنی می‌بینیم، اگر انسانی یک آیه را در خودش زنده کند، مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند.

از دیگر برنامه‌های اختتامیه نشست هجدهم سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. ایشان با اشاره به وظایف قاریان قرآن در عرصه‌های اخلاق، اجتماع، فرهنگ و سیاست در سطوح ملی و بین‌المللی گفت: قاری نیستم، ولی به شما غبطه می‌خورم. تا قبل از انقلاب اسلامی مسئله قرائت نقشی در جامعه نداشت، اما امروز این امر مهم شده است اصلی این کارکرد‌ها هم جهانی شدن بعد از انقلاب اسلامی در ایران است.

رحیم‌پور افزود: یکی از این کارکرد‌ها رفع اتهاماتی است که به شیعیان در رابطه با قرآن زده می‌شود. آن‌ها می‌گفتند که شیعه برای قرآن کریم شأن و اصالت قائل نیست و قرآن را قبول ندارد، چراکه از عبادت خدا سریع به سراغ ائمه می‌رود و روی مسئله وحی و نبوت تأمل نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اثرات تلاوت قاریان ما در نقاط مختلف جهان رفع اتهامات به شیعه بود، افزود: خیلی‌ها اعلام کردند که ما به دلیل همین تلاوت‌ها به شیعه خوش‌بین شدیم. فایده و اثر دوم این تلاوت‌ها جذب آحاد مختلف به قرآن است؛ لذا این جریان در جهانی شدن قرآن اثر دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در روایت داریم که در آخرالزمان قرآن را برای رقابت و مسابقه می‌خوانند، یعنی قرآن محل سرگرمی و کسب درآمد آنها می‌شود و باید از این برحذر بود. بلکه باید قرآن را برای انتقال معنا و مفهوم خواند. صدا در اثرپذیری و هدایت نقش دارد و لذا گفته شده که با صدای نیکو و زیبا قرآن را بخوانید. حتی در روایات ذکر شده که آیات قرآن را باید طوری خواند که گویی بر شما نازل شده است. به همین جهت قاری قرآن آیات را بایستی به شکلی بخواند که اگر خود را جای مخاطب گذاشت، تعجب نکند و قرائت او باعث شود که مخاطب با قرآن انس بگیرد.

رحیم پورازغدی با اشاره به ضرورت درک و معنای قرآن توسط قاری قرآن گفت: بیش از ۵۰۰ آیه در قرآن کریم وجود دارد که اگر آن‌ها را بخوانیم در معنای آن اختلافات شدیدی پیدا خواهیم کرد، مگر اینکه بر کل قرآن فهم داشته باشیم؛ لذا قاری قرآن باید خود را جای پیامبر(ص) بگذارد و زمانی را متصور شود که آیه‌ای بر ایشان نازل می‌شد و ایشان آن آیات را برای یاران و اصحاب خود بازگو می‌کرد. شیوه ارائه آیات الهی پیامبر(ص) به قرآن چگونه بود که با خواندن آن به دل‌ها نفوذ می‌کرد؟ قاری قرآن ما نیز باید اینگونه بخواند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در قرائات مختلف قرآن باید با تفسیر و اصل قرآن سازگاری باشد و به گونه‌ای تلاوت نشود که سازگاری آیات با اصل قرآن به هم بخورد. قرآن انسان مرده را زنده می‌کند.

در حاشیه این مراسم از دو اثر و محصول قرآنی با عنوان «سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن (نبأ)» و همچنین «دعاخوانی؛ آداب، روش‌ها و اصول اجرا» رونمایی و از ارائه دهندگان مقالات در نشست هجدهم تقدیر گردید.

در پایان مراسم اختتامیه که با اجرای مهدی صفری از مجریان رسانه ملی همراه بود، از صاحبان مقالات ارائه شده در نشست تقدیر به عمل آمد.

به اشتراک بگذارید : | | |